http://www.selectsmart.com/RELIGION/

Tein testin muistaakseni ensimmäisen kerran vuonna 1999 tai 2000. Jokaisella testikerralla olen saanut sekulaarihumanismista täydet 100%. Toinen kestosuosikki on ollut universalisti (unitarian universalist). Sen sijaan sen jälkeen onkin ollut jonkin verran vaihtelua. Vaikka olen omasta mielestäni tehnyt testin jotakuinkin samalla systeemillä joka kerta, niin siitä huolimatta alkuaikoina sain hajaääniä melkein kaikkiin uskontoihin. Tein testin jokin aika sitten kenties kymmenennen kerran.

1. Ei-teisti (100%)
2. Sekulaari humanisti (100%)
3. Universalisti (89%)
4. Theravada buddhalainen (72%)
5. Liberaali kveekari (50%)
6. Uuspakana (28%)
7. Mainline - Liberal Christian Protestant (24%)
8. Taolainen (18%)
9. New Age (6%)
10. Baha'i, mormoni, hindulaisuus, jainalaisuus, islam, ortodoksi, kristillinen tiede, Jehovan todista, Mahajana buddhalainen, ortodoksi kveekari, juutalainen, katolinen, skientologi, sikhiläinen jne. (0%)

Eipä ole näinä vuosina tullut vastaan ketään, jolla olisi sittenkään noin vähän hajontaa. Ongelma on ehdottomasti siinä, että monet uskonnot ja uskomukset jakavat samat arvot. Uskonnoilla on mielenkiintoinen tapa vetää arvot joko absoluuttiseksi plussaksi tai miinukseksi. Siten on selvästi erotettavissa jotain, joka on Hyvää ja jotain, joka on Pahaa. Siinä suhteessa olen selvästi hiipinyt relativismiin ja kaikesta on tullut suhteellista. Samalla olen tehnyt toistaiseksi täydellisen pesäeron teistisiin uskontoihin ja uskomuksiin. Uskoni on pikemmin henkinen ja filosofinen kuin varsinaisesti uskonnollinen. Silti minusta ei ole mitenkään outoa, jos joku kutsuu minua uskonnolliseksi. Onhan sekin tapa kategorioida muita ihmisiä.

Tämän testin innoittamana olen tutun kanssa säätämässä testiä suomenkielelle. Se ei ole mitenkään helppo homma. Tuttu vääntää koodia, josta en tajua itse yhtään mitään ja siinä on mennyt jo useampi työpäivä, että on saatu jonkinlainen runko valmiiksi. Itse olen kirjoittanut kysymyksiä ja törmännyt aina uusiin ongelmiin.  Jotta ei uskomusten välille voi tehdä eroa, pitäisi ymmärtää jokaisen uskomuksen periaatteessa muista erottava ydin/tekijä. Koska olen tässä vuosien varrella muuttunut melko uskonnottomaksi henkilöksi, eikä enää Pyhät Kirjat - jos epäpyhätkään - erityisesti kiinnosta, en enää osaa tehdä selvää eroa uskontojen välillä. Mistä esimerkiksi erottaa luterilaisen, katolisen, ortodoksin, helluntailaisen ja lestadiolaisen? Tuon osuuden miettimisen mielelläni luovuttaisin jollekin, joka tietää. Mutta kysymyksiä ja pisteytyksiä miettiessäni olen tuhonnut lukuisia kohtia, koska vaihtoehtojen pisteytykset tuntuvat sopivan niin moneen uskomukseen. On melko turhauttavaa koettaa yksin ymmärtää. Minulle olisi helpompaa tehdä kysymykset liittyen ateisteihin.

Noiden kohtien oikean kirjoitusasun, selkokielisyyden ja pisteytyksen kanssa tarvitsen apua. Jokainen kiinnostunut voi ottaa yhteyttä ja koettaa katsoa kysymyslistaa läpi, jotta saataisiin testi validiksi, eikä parin ihmisen pähkäilyksi. Erityisesti hinduja, buddhalaisia ja muslimeja kaivataan. Jos sattuisi vielä joku jainalaisuudesta, zoroastrismista, Suomen muinaisuskosta, satanismista, saatananpalvonnasta ja wiccasta tietävä osua kohdalle, niin aina parempi.