Ihmisten historia määrittelee hyvin pitkälti ihmisen käyttäytymisen, asenteet ja ajattelutavan historiassa. Olen toistanut, että kaikelle ihmisen käyttäytymiselle on syynsä niin yksilötasolla kuin yhteiskunnissa, me emme tee sattumalta yhtään mitään.

Tässä on kuitenkin yksi hienonhieno asia, jonka esilletuominen saattaa pistää hienon ajatuslegoauton taloksi tai kenties vain läjäksi legoja. Jos minun historiaani ja valintoja tarkastelee, jos olisin toiminut niin kuin minun odotettiin toimivan olisin kulkenut isäni, isoisieni ja monien muiden tietä: olisin tälläkin hetkellä kenties krapulassa, selviämässä rankasta yöstä tai kuka tietää missä olisin. Monet pienet asiat kuitenkin ovat vaikuttaneet siihen, että olen pienestä pitäen, osaamatta itse sitä kunnolla selittää (ehkä tässä kohden voisi käyttää sanaa "sattumalta", mutta sekin olisi harhaanjohtava) torjunut ajatuksen alkoholista ja bailuilloista.

Elämä heitti minutkin useamman kerran juomaan alkoholia. Jos en ymmärtäisi taustojani, minulle syntyneitä arvoja niin voisin kuvitella, että melko sattumalta lorotin viinit lavuaarista alas. Koko tilanteeseenkin olisin saattanut päätyä sattumalta, mutta lopulta minun valintani ovat ohjanneet minua kaikenaikaa. Voisi asian jotenkin yksinkertaisen monimutkaisesti purkaa kaavioksi, jolla koetan hahmottaa kokonaistilannetta sillä hetkellä kun viini virtasi alas viemäriin.

Isäni alkoholismi -> vastustus
Viinanmaistelu -> paha maku -> myöhempien kokeilumahdollisuuksien torjuminen
Alkoholismi suvussa, äitini kohtalo -> masennus, läheisriippuvuus
Vähäiset ihmiskontaktit lapsuudessa ja nuoruudessa -> yksinolo, erakoituneisuus
Masennus ja yksinolo -> muutoksenhalu
Muutoksenhalu ja viiniä jääkaapissa -> halu kokeilla
Viinin paha maku -> luovuttaminen
Luovuttaminen -> "miksi yritän pettää itseäni?", viinit lavuaariin

Tuo on nyt aika tavalla yksinkertaistettu malli valinnoistani. Monet asiat kuitenkin vaikuttavat niin puolesta kuin vastaan, joten tuo mallinnos olisi loputon vyyhti erilaisia kokemuksia ja valintoja, jos sen haluaisi purkaa kunnolla. Lopulta taas siitä ei irtoaisi sen enempää minulle kuin muille syytä viinin kaatamiseen pois. Ihminen ja hänen valintansa ovat sokkeloinen vyyhti erilaisia kokemuksia ja niistä seuraavia reaktioita, valintoja ja joskus jopa poisoppimisia.

Raimo O. Kojo kuvailee kirjassaan tarkasti raitistumistaan. Sen taustalla oli hoitoja, perheen hajoaminen ja lukuisia muita asioita, mutta hän sanoo, ettei mikään niistä lopulta saanut häntä lopettamaan. Elämässä ihminen saattaa joskus tulla pisteeseen, jossa hän yllättäen oivaltaa jotain ja ei vain päätä päättää toisin, vaan päättää toisin. Oivalluksia ja muutosta on mahdoton ennustaa, koska se voi lopulta tulla milloin tahansa, missä vain ja se saattaa johtaa lopulta ties minne. Silti pitäisin kiinni ajatuksesta, että kaikelle inhimilliselle toiminnalle on syynsä. Kuka on kuka määrittelemään sen syyn, se on yleensä ihminen itse. Se vain vaatii rutkasti, saatanallisen paljon itsensä läpikoluamista ja kädenpuristusta demoniensa kanssa.

On myös huomattavaa, että vaikka voidaan ajatella jokaisella ihmisellä olevan omat demoninsa, niin toiset ihmiset päätyvät taistelemaan niitä vastaan ja toisille ne demonit vain jäävät kauas taka-alalle. Ikäänkuin he eivät koskaan suoranaisesti aktivoisi niitä. Ehkä syynä nimenomaan onkin se, että osa ihmisistä ikäänkuin luonnostaan toimisi omaksi parhaakseen ja toisille demoneista tulee niin rakkaita, että niiden kanssa oltaisiin valmiita menemään naimisiin. Minä taidan kuulua jälkimmäiseen ryhmään, sillä erotuksella, että haluan pysyä hyvänpäivän tuttuina. En halua yhtään sen syvällisempää suhdetta demoneihini. Haluan tietää, mitä ne tänään aikovat ja kuinka ne saavat minut reagoimaan. Muusta ei ole kyse.

Psykologien mahdoton tehtävä onkin koettaa löytää ihmisten ongelmia ratkaisua. Ihmisten moninaiset tavat reagoida menneisyyteensä kun eivät tarkoita, että taustalla olisi jokin yksittäinen tekijä tai, että ihminen reagoisi juuri tietyllä tavalla johonkin tiettyyn traumaan. Silti jotain johdonmukaisuutta ja samankaltaisuutta käytöstavoissa on löydettävissä niiltä ihmisiltä, joilla on esimerkiksi alkoholiperhetausta. Voi melkein sanoa, että samankaltaisen taustan omaavat ovat yhtä suurta perhettä, jossa kuitenkin kaikki ovat omalaatuisia yksilöitä.