Olen kuulemma älykkyydeltäni normaali. Ihan uusi tieto. Oman älykkyytesi voit testata täällä.

Eettisesti mielipiteitäni lähimpänä on herra Sigmund Freud, yksi modernin psykologian isistä. Näin väittää testi, johon pääset tästä. Freudin kanssa tasoissa on toinen saksalainen filosofi, Ludwig Feuerbach. Vain prosentin jäljessä suomalaista koulukuntaa edustava Erkki Niinivaara. Suomalaisista julkkiksista tasaprosenteissa kansantaiteilija Simo Frangen ja näyttelijä Mari Rantasila. Freud oli hienoinen yllätystulos itselleni tuosta testistä, mutta pitää muistaa, että kaikki testit ovat lopulta suuntaa-antavia, eivätkä testitulokset ole mitään absoluutteja.

Näyttäisi myös siltä, etten olekaan niin Philip Glassiin menevä musiikinkuuntelija kuin olen luullut. Tein tämän testin (englanniksi), joka kartoitti mahdollisia, mieltymysteni mukaisia moderneja säveltäjiä ja ykköseksi pinkaisi Karlheinz Stockhausen. Jos ette tiedä kuka mies se sellainen on, niin eipä niin väliä, en tiedä minäkään. Ensimmäinen tuttu nimi on Gyorgy Ligeti, joka heiluu sijalla 3. Toinen tuttu nimi on Bela Bartok sijalla 8. Kärkikymmenikössä onkin sopiva määrä säveltäjiä, joista minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa. Ilmeisesti näihin herroihin olisi Stockhausenin lisäksi tutustuttava: Olivier Messien, Anton Webern, Arnold Schoenberg, Aaron Jay Kernis, John Adams, Charles Ives ja Lou Harrison. Philip Glass, jota olen kuunnellut kohtuullisessa määrin viimeisten kuukausien aikana löytyy sijalta 14. Onneksi edes jostain.

Poliitiselta ideologialtani lienen muuttunut hyvin vähän parin vuoden aikana. Onnistuin löytämään tämän testin (englanniksi) kun hetken aikaa harhailin ja ihmettelin, minkäköhän testin aiemmin olin tehnyt. Kyseisen testin mukaan olen mitä vähimmissä määrin amerikkalainen konservatiivi, libertaristi ja liberaali. Vaikka olen elämässäni ainakin kohtuullisessa määrin ihmisläheinen ja mukava, kiva ihminen, vaikka hajamielinen ja unohtelen tuttujani, niin (tai ehkä juuri tästä osoituksena) testin mukaan olen 1. anarkisti, 2. sosialisti ja 3. marxisti. Toisen testin mukaan olin nimenomaan anarko-sosialisti. Itseasiassa minun on aika vaikea nähdä itseäni anarkistina ja sosialistina, mutta myönnän niiden olevan joissain tilanteissa parempia vaihtoehtoja kuin konservatiivinen kapitalismi. Jos minun olisi valittava poliittinen puolue, niin muistaakseni viimeisten vaalien alla Yleisradion vaalitesteri tarjosi minulle kolmea vaihtoehtoa: vihreitä, vasemmistoa ja liberaaleja.

Vaan ehkä tässä oli testit tältä erää. Testasin vielä, miten hullu oikeasti olen. Testin mukaan minulla on synkempi puoli, joka on parempi pitää piilossa ja hillitä se tai ihmiset pelästyisivät. Toisaalta olen tylsän normaali ja aivan liian terve. Mielenkiintoinen yhdistelmä.