Ensimmäinen syyskausi yliopistossa on takana. Tänään kirjoitin vielä tuplatentin eli luennot ja 2 kirjaa. Viisi esseemuotoista vastausta ja vastausaikaa se perinteinen puolitoista tuntia. Olisi vielä ollut mahdollisuus käydä tenttimässä keskiviikona joko luennot tai tentit, mutta kysymykset eivät olleet mitenkään mahdottomia, joten vastasin sitten molempiin osioihin kerralla.

Mitähän tästä syyskaudesta nyt sitten sanoisi. Alusta lähtien vauhti on ollut melkoinen. Ei aivan minun makuuni tällainen lukukiire, mutta olen mennyt muiden mukana omaa tahtiani. Monet ovat sanoneet, että ovat syksyn mittaan suorittaneet noin 30 opintopistettä. Jään alle 20:n. Luultavasti nippanappa olen siinä vauhdissa, että saan opintotukia jatkossakin. On vain todettava, ettei minun lukutahtini ole aivan sitä tasoa kuin monilla muilla yliopistolla. Ehkä heidän intohimonsa on kirjojen ahmiminen ja minulla taas tuo lukeminen on ollut jo aika pitkään hyvin omaehtoista ja lukenut vain niistä asioista, jotka kiinnostavat.

Onhan toki tenttikirjatkin olleet kiinnostavia ja antaneet yleissilmäyksiä tiedealoihin, niiden tärkeimpiin teorioihin ja henkilöihin. Tällä hetkellä olen aivan sekaisin siitä, mitä keväällä tapahtuu, nimittäin vain pääaineen kevään ohjelma on julkaistu. Sivuaineiden ja kieliopintojen aikataulusta ei ole mitään tietoa. Toistaiseksi henkilökohtainen opiskeluohjelmani näyttää aika tyhjältä.

Saldoksi kertyi äkkiä laskien viisi tenttiä, joiden keskiarvo on kolmen tienoilla. Lukuisissa yhteyksissä minulle on muistutettu, ettei keskiarvolla ole merkitystä kuin pääaineen osalta. Jos haluaa edetä aineopintoihin keskiarvon on oltava kolme tai yli (arvoasteikolla 1-5). Yhtään ykköstä tai viitosta en ole vielä saanut, joten kai sen puolesta saan olla ihan tyytyväinen. Itseasiassa saan olla onnekas, koska vuosia minusta on tuntunut, ettei minusta ole yliopisto-opiskelijaksi, joten jokainen läpimennyt tentti on osoitus itseni ylittämisestä. Toisille kolmonen on liian vähän, mutta olen surullinen heidän puolestaan. Koulutus tai maailma ei ole mikään paremmuuskisa ja se tuntuu yliopistossa joiltain unohtuvan.