Ihminen on taitava manipuloija. Hän saattaa harkiten ja suunnitelmallisesti harhauttaa ihmisiä kohdistamaan huomionsa häneen ja toimia omaksi hyväkseen tai sitten hän toimii niin aivan tiedostamattaan.

Muistan hyvin isäni pyrkimykset saada minut omalle puolelleen milloin vedoten "kivaan" Virossa ja rahaan. Kieltäydyin yhtä systemaattisesti hänen ehdotuksistaan matkata Viroon opettelemään elämää, toisaalta työskentelemästä hänelle ja yhtäältä uskomasta rahan tekevän hänestä tai minusta onnellista. Meidän arvomaailmat olivat todella kaukana toisistaan ja isäni oli todella vaikea ymmärtää, mistä langoista pitäisi vetää, jotta hän saisi minut puolelleen. Sellaista narua ei löytynyt. Minä olin tavoitettavissa vain hänen poikanaan, kaverinaan, toverinaan ja ystävänään silloin kun hän salli itsensä olla minulle isä, kaveri, toveri ja ystävä. Siihen tarvitaan hyvin vähän rahaa, sitäkin enemmän aikaa kuunnella ja olla läsnä.

Sen jälkeen kun hän oli onnistunut palkkaamaan työntekijäkseen miehen, joka vei häneltä rahat, hänellä kesti melko pitkään päästä takaisin jaloilleen. Tiesin hänen rahatilanteensa sen mukaan, mitä hän minulle selvinpäin kertoi ja toisaalta hänen työtilanteestaan. Ilman rahaa hänen oli vaikea pitää yllä sellaista työkoneistoa kuin hänellä oli ollut aiemmin. Hänellä oli vähemmän rahaa työkalustoon ja palkkojen maksuun.

Istuimme tuon ajan jälkeen kerran hänen vanhempiensa talon ruokapöydän ääressä. Isäni oli juonut luultavasti kossupullon tai pari. Hän oli vahvassa humalassa ja hän koetti kertoa minulle elämän tosiasioita silmät sikkurassa. Kun minä en osoittanut selvästikään kovin paljoa kykyä omaksua hänen totuuttaan ja näkemystään elämästä, hän alkoi itkeä ja sanoi: "sä et vaan ymmärrä, miten helvetin paljon mulla on rahaa - mulla on miljoonia - ne rahat on joskus sun, etkä sä tiedä, mitä sä niillä teet..."

Isälleni raha ja työnteko olivat tärkeitä asioita. Niin meille opetetaan, että rahaa täytyy ansaita ja työtä täytyy tehdä, jotta saisimme rahaa ja sitä kautta ostaa kaikkea tarpeellista itsellemme. Näin meitä on manipuloitu valtion taholta. Isäni oli tuossa uskossa ajoittain melko sokea. Hän uskoi, että hänen rahansa saisivat minut suhtautumaan häneen suopeammin. Hyväksymään hänet omana itsenään, vaikka olin hyväksynyt hänet jo aikaa sitten. Humalassa hän ei kuitenkaan ollut oma itsensä. Eikä tuona itkuisena, itsesäälissä rypevänä miljonäärinä (vaikka oli käytännössä rahaton ja velallinen).

Manipulointia voi käyttää parempiinkin tarkoituksiin kuin yrittämällä voittaa toisten suosia ja hyväksyntä. Rakkaus, kunnioitus ja arvostus säilyvät parhaiten manipuloimatta, lyömättä ja lahjomatta.