Olen jo aiemmin miettinyt ilmastonlämpenemisen vaikutuksia terveydentilaan. Vaikkei tosiaan ilmasto olisi lämpenemässä, mennyt talvi oli vaikea ja näyttää siltä, että kesä ei tuo paljoakaan uutta tilanteeseen. Useina päivinä, kun olen lähtenyt kaupungille, olen nähnyt sankkoja, autoliikenteen nostattamia pölypilviä. En muista nähneeni vastaavia kuin keväisin, kun lumi on sulanut ja tienpinta on kuivunut. Nyt ei ole ollut edes sateita sitomassa tuota pölyä, vaan maailma on ikään kuin pitkään pölyttymässä ollut huoneisto, joka kaipaisi kunnon pölyjenpyyhintää.

Samanaikaisesti olen kolmatta kertaa flunssassa. Olisin varsin tyytyväinen, jos kyse olisi vain allergisesta reaktiosta, jonka voisi hoitaa allergialääkityksellä. Mutta millä on selitettävissä, että olen vajaan puolen vuoden aikana syönyt enemmän lääkkeitä kuin lähes kymmeneen vuoteen yhteensä. Kyse ei ole vain allergisesta reaktiosta, vaan sitkeästä taudista, joka syystä tai toisesta tarttui ja painaa päälle lääkityksistä huolimatta.

Tämänhetkisen flunssan sain 16.5. Alkuun se nosti lämpöä, pää oli kipeä, limaa oli paljon ja oli todella hankala olla. Seuranneena viikonloppuna olo tuli vielä pahemmaksi, mutta aloitin antibioottikuurin. Lämpö katosi, tietyt kivut katosivat, mutta limaa alkoi erittyä enemmän kuin muistan koskaan erittyneen. Limaisuus on jatkunut tähän päivään ja pienikin rasitus saa nielunpohjan kipeytymään. Silti pitäisi kaiken aikaa nostattaa yleiskuntoa, mutta miten se onnistuu silloin, jos lähes millainen tahansa rasitus kaataa sänkyyn?