Ensimmäinen tenttitulokseni sai minut hienokseltaan paniikkiin. Kysymys kulttuurievoluutiosta ei kuitenkaan kuulosta laisinkaan niin vieraalta, ettenkö siitä jotain tietäisi. Arvosanani tenttivastauksesta oli kuitenkin 2, asteikolla 1-5. Jos saan helpoiksi kokemistani kysymyksistä arvosanaksi 2, niin mitenhän mahtaa käydä, kun tulee vaikeita kysymyksiä. Voi toki olla, että pidin tuota liian itsestäänselvänä ja läpihuutojuttuna, enkä sitten paneutunut kunnolla vastaamiseen. Toisaalta viiteen esseekysymykseen on vaikea vastata kovin kattavasti alle kahdessa tunnissa, jonka mittainen tentti maksimissaan oli.

Parin päivän aikana virisi monta ajatusta - taas vaihteeksi - koulutusjärjestelmästä. Arvosanoja antaa pääsääntöisesti yksi henkilö kerrallaan, jolla voi olla hyvä tai huono päivä, joka pystyy pitämään kiinni tavastaan jakaa arvosanoja tai sitten ei. Kun olen itse yrittänyt asettaa paremmusjärjestykseen asioita, vaikka kuinka yksinkertaisia, olen tullut todenneeksi, että jossain vaiheessa pitäisi lukea kaikki uudestaan ja arvottaa uudestaan. Yksinkertaisesti siitä syystä, että alussa joko antoi liian korkeita arvosanoja tai sitten liian alhaisia. Tällainen tarkastus on kuitenkin lopulta melko vaikeaa, koska esimerkiksi mitään "täydellisiä" ei ole. Voisi kuitenkin esimerkiksi tenttivastauksessa kuvitella tyhjän paperin tarkoittavan samaa asiaa kuin "0". Taas mitä ikinä paperille on saanut aikaan, tekstiä tai kuvia, se on jo jonkinlainen kannanotto. Ymmärrän, että tenttivastauksissa on oltava kuitenkin käsiteltynä tenttialueen asioita ja vastattava kysymykseen, joten mikä tahansa raapustus ei kelpaa. Vaikea taas on ymmärtää arvottavaa järjestelmää ilman, että vastaajan persoonallisuutta tai vastaustapaa käsitellään millään tavalla. Jokaisella on omanlaisensa tapa ilmaista asiat ja koulutusjärjestelmä pyrkii kaiken aikaa hiomaan ihmisistä pois liiallisen persoonallisuuden.

Yksi päivän sana on "innovatiivisuus". Se voidaan mieltää kekseliäisyydeksi tai luovuudeksi. Se on äärimmäisen tärkeä, kun mietitään persoonallisia ratkaisuja. Tenttivastauksissa tätä puolta ei oteta millään tavalla huomioon, eikä toisaalta välttämättä kyetäkään. Se tieto, mitä ihmisen päässä on ei välttämättä tule ulos missään vaiheessa 2-4 -tuntista tenttiä. Se tulee ajan myötä esiin kirjoituksissa, opetuksissa tai arjessa. Jos ja kun saan tenttitulokseksi "2" aiheesta, johon osaisin varmasti vastata parhaan arvosanan edestä, silloin vika on oltava jossain muualla kuin tiedoissani. Pikemmin kysymys on siitä, etten tiedä, mitä kukin tentaattori/opettaja vaatii, miten asiat on ilmastava heidän haluamallaan tavalla jne. Ottaen huomioon, että varsinkin yliopistossa tenttejä saattaa tarkastaa välillä muutkin kuin professorit, lehtorit tms. opiskelijan on mahdotonta tietää, mitä kukin vaatii.

Silti tämä systeemi koetaan ilmeisen toimivaksi. Näin on tehty ja näin tehdään vastaisuudessakin. Minun kuitenkin tekee pahaa ajatellen niitä ihmisiä, jotka ottavat nämä arvosanakysymykset huomattavasti raskaammin kuin minä. Eilen vieruskaverini manasi, kun hän sai arvosanaksi "3" ja sanoi, koko tentin menneen sitä myöten uusiksi ja pilalle. Tuo arvosana kuin vaikuttaa jäljessätuleviin arvosanoihin laskevasti. Minun tapauksessani "2" on varmasti vielä huonompi asia ja vaikuttaa syvemmin. Silti en kuitenkaan ajatellut koko tentin menneen piloille, lähinnä ihmettelen, millä logiikalla yliopistossa pelataan ja milloin saan tietää, millaista vastausta tenteissä vaaditaan. Luulen kuitenkin, ettei yliopistomaailmassa psyykkinen luhistuminen ole mitenkään harvinaista. Monet hyppäävät pois tuosta leikistä oman mielenterveytensä ja elämänsä vuoksi. Enkä suoraan sanoen ihmettele.

Pyrin tekemään kuitenkin parhaani. Jos se ei riitä, se ei riitä. Hieman vaikeaksi tilanteen tekee se, että yliopistomaailma avaa mahdollisuuksia. Toki niitä on muutenkin, vaikkei yliopistoa kävisi, mutta opintojen jättäminen kesken sulkee tiettyjä polkuja ja paluu samaan arkeen, jossa olen viettänyt yli kymmenen vuotta saattaisi olla luovuuden kannalta hyvä ratkaisu, mutta henkisen hyvinvoinnin kannalta huono.