Ihmiset oppivat ja sisäistävät symbolijärjestelmiä (merkit, kielet jne.) koko elämänsä ajan. Äidinkielen oppiminen mahdollistaa viestinnän muiden samaa kieltä puhuvien ihmisten kanssa ja sitä myötä jälleen tietyt järjestelmät tarttuvat edelleen, muokkaantuvat, kopioituvat.

Signaalit ovat sen sijaan epämääräisempiä. Ne voidaan toki oppia, mutta signaalit voivat olla sanattomia. Niille on lisäksi ominaista, että ihminen ei tiedosta antamiaan signaaleja. Siinä missä symboleita voi tarkastella ja harkita, miten niitä käytetään, signaalit voivat toimia symbolinkaltaisina, opittuina normeina, mutta ihminen ei tarkalleen tiedä, mikä tuon symbolin lopullinen sisältö on.

Tänä päivänä ihmiset tuottavat kuvia. Lehdet, televisio ja internet ovat niitä täynnä. Kuvat ihmisistä muokkaavat ihmiskuvaa. Kun medioista puuttuu tietyntyyppiset ihmistyypit, heitä ei ikään kuin ole olemassa. Tällaisen ihmisen näkeminen luonnossa on rikkoo kirjoittamattomia lakeja, tabuja, ja voi aiheuttaa reaktion. Tabuja luodaan ei vain rajaamalla tiettyjä ihmisiä pois kuvastosta, vaan kyllästämällä koko muu kuvasto toisen tyyppisillä ihmiskuvilla.

Internetin kuvagalleriat ovat oiva esimerkki siitä, miten tiettyä ihmistyyppiä luodaan hallitsemattomasti. Tietystä kuvakulmasta otetut, tietynlaiset kuvat toistuvat gallerioissa kerta toisensa jälkeen. Tässä kuvastossa on harvoin tavallisia pullukoita, vaan eniten kuvastoa löytyy nuorista, jotka haluavat tehdä selväksi, miten he pukeutuvat, millaiset muodot heillä on (lihakset, rinnat yms.) ja millaiset kasvot heillä on. Näiden kuvien ohessa ihmiset kertovat itsestään allekirjoittamalla kuvansa ja liittymällä yhteisöihin, jotka jollakin tavalla ovat heitä lähellä. Tällaisia yhteisöjä voivat olla esimerkiksi "ime mun munaa", "dokaa villisti, nuku chillisti", "kun vaatteet vähenee niin meno paranee", "prinsessat jakaa vain prinsseille" ja "mun sänky, mun säännöt". Yhdessä kuva, kuvien allekirjoitukset ja yhteisöt kommunikoivat. Vaikka teksti lähettää viestiä symboloin, samalla kuva ja sanojen merkitykset lähettävät signaaleja. Millaisen signaalin lähettää 15-vuotias, vähiin vaatteisiin pukeutunut tyttö, jonka kuvan allekirjoituksessa lukee: "haluisitko nähdä enemmän? :D" ja kuuluu edellämainittuihin yhteisöihin?

Nämä kuvastot ja sanastot ovat tarttuvia. Sen osoittaa yhteisöjen jäsenmäärät ja toisaalta se, miten tietty kuvaustapa toistuu ja jonkinlaiseksi normiksi on tullut juuri vähäpukeisuus. Mitä enemmän ihminen riisuu yltään sitä enemmän hän saa kaipaamaansa palautetta. Näin siinä tapauksessa, että hän täyttää nykyiset ulkonäkövaatimukset. Pyöreät, itsestään epävarmat ihmiset puuttuvat pääsääntöisesti kuvastosta, eikä ole heille sopivaa kuulua mm. sellaisiin yhteisöihin kuin "VIP models", "hyvännäköiset" ja "Studio Salon Beauty". Mallin uraa aloittelevat nuoret miehet ja naiset luovat oman kerhonsa. Kauneusihanteet jakautuvat näin, eivät vain kuvien välityksellä, mutta myös signaaleilla. Kun tietty ihmisryhmä jää tämän kuvaston ja sanaston ulkopuolelle, he kokevat itsensä jollakin tavalla toisarvoisiksi, oudoiksi, erilaisiksi ja tästä voi syntyä toisenlainen kuvasto ja sanasto.

Vaihtoehtoista kuvastoa ja sanastoa ovat luoneet viimeistään Marilyn Mansonin läpilyönnin jälkeen ns. gootit, jotka etsivät kuvastonsa toisesta ääripäästä. Vaikka ihminen olisi kasvoiltaan kaunis, hänen kasvojaan saattaa koristaa kymmenet lävistykset, ylimeikatut silmät, huulet ja posket. Hänen vaatetuksensa hakee kuvastonsa puolestaan jostakin muualta kuin paljastavuudesta. Vaikka tiukat nahkavaatteet paljastavat - jälleen kerran kaiken sen, mitä on ilmeisen hyvä paljastaa - ne samalla myös peittävät. Tästä kuvastosta löytävät itsensä toiset samanlaiset, aika usein lävistettyjen lisäksi tatuoidut ihmiset, joka ovat luoneet mallin uraa aloittelevien rinnalle toisen ihmisryhmän. Mustat vaatteet eivät välttämättä symboloi, mutta yhdessä vaatteet, tatuoinnit ja lukuisat lävistykset lähettävät signaaleja. Niiden taustalla voi vain olla "gootin" oma symbolijärjestelmänsä, jossa hän yksin on antanut merkityksen tatuoinnilleen, lävistyksilleen ja vaatteilleen.

Siinä missä mallityyppiset haluavat kenties rajat itsensä "rumien" ryhmän ulkopuolelle, gootit haluavat erottua "malleista". Mallityyppiset kuitenkin lähentelevät massoja, heidän tavoitteenaan on, että yhä useammat näkevät heidän kuvansa ja pitävät näkemästään. Goottien pukeutuminen puolestaan hakee hyväksyntää toisenlaiselta ihmistyypiltä tai mahdollisesti kapinoi tiettyä ihmistyyppiä vastaan. Gootit rakentavat itsestään kuvaa yksilönä, individualistina, muista riippumattomana olentoja, joka on oman tyylinsä ja elämänsä luoja. Kaikki ihmiset voivat lähettää samanlaisia signaaleja, mutta mustaan nahkaan pukeutuneen signaalit ovat vastaanottajan näkökulmasta erilaisia kuin yhä vähempään ja paljastavampaan pukeutuneen.

Symbolijärjestelmät ovat jaettuja, mutta kaikesta huolimatta ne vaativat tulkintaa. Lopulta vain symboleja käyttävä ihminen voi ymmärtää omien viestiensä merkityksen. Toiset voivat olla tosissaan sitä mieltä, että heistä tulee malleja, toiset osallistuvat tuohon kuvastoon kuin leikillään ja ärsyttääkseen muita. He eivät ole niin massasieluja kuin toiset. Toisaalta kaikki gootit eivät vaadi samaa merkkijärjestelmää muilta ihmisiltä, itseasiassa oman kokemukseni mukaan monet rankasti pukeutuvat hyväksyvät paremmin erilaisuutta. Nämä ihmistyypit voidaan kärjistetysti esittää parinmuodostuksen kautta: malli löytää mallin (kyseinen ihmistyyppi haluaa nimenomaan tietyntyyppisen ihmisryhmän hyväksynnän) ja malli löytää tavallisen matti-tai-maijameikäläisen (kyseinen ihmistyyppi ei pidä omaa ihmistyyppiään absoluuttisena tavoiteltavana, ihmisissä on jotakin muutakin kuin ulkonäkö). Lopulta kuitenkin kyse on myös siitä, minkä ihminen itse kokee kauniiksi, viehättäväksi, komeaksi tai tavoiteltavaksi.

Kuvagallerioiden ihmiset ovat oikeita. Kuvasto elää kaduilla. Samoin ihmiset kiinnittävät huomionsa tietynlaisiin ihmisiin ja tilanteisiin. Hyvin harvoja, jos ketään, kiinnostaa aivan kaikenlainen kuvasto. Joka tapauksessa tämä symbolien ja signaalien maailma on huomattavasti vanhempi kuin kuvagalleriat. Kauneusihanteet ovat tarttuvia ja jaettuja. Ne ovat muuttuneet ajansaatossa moneen kertaan, mutta nykyisen teknologian kehityksen myötä todellisuus on kuvien kyllästämä. Kuvastoja jaetaan yhä nopeammin ja samoin reaktiot ovat nopeampia. Ihmistyyppejä muovataan jatkuvasti ja niistä jokaisesta on olemassa jonkinlainen prototyyppi, eräänlainen stereotyyppinen kuva. Ihminen joka hyväksyy tuon stereotyypin ja pitää sitä omanaan, hän on huomattavasti alttiimpi toistamaan sitä. Samalla hän ei toista vain symboleja, vaan mahdollisesti - riisuessaan paitansa - hän toistaa myös muiden ihmisten lähettämiä signaaleja. Vaikka hän ymmärtäisi symbolin, hän ei välttämättä tiedä, millaisen signaalin hän lähettää ulkopuolisille ihmisille.

Lopuksi näen tämän tilanteen voivan kärjistyä tietynlaiseksi katsomusten väliseksi taisteluksi. Kaikki ihmistyypit voivat suhtautua toisiinsa välinpitämättömästi tai vihamielisesti. Ihmiset voivat ajatella, että on vain tietynlainen ihmistyyppi, joka heitä kiinnostaa ja muilla ei ole silloin väliä. Komeat miehet etsivät kauniiden naisten seuraa ja heitä kiinnostaa vain kauniiden naisten reaktiot. Jos sen sijaan gootti ilmoittaa miesten kauneusihanteiden olevan perseestä ja heidän olevan vain pimpsan perässä, tuo voi pitää hyvinkin paikkansa, mutta komea mies saattaa reagoida joko välinpitämättömästi tai vihamielisesti. Oma käsityskseni omasta itsestäni on minulle todellisempi kuin toisen ihmisen tulkinta. Sama pätee goottiin, jota toisen ihmistyypin ihminen voi pitää ärsyttävänä keikistelijänä ja näyttelijänä, kenties jollakin tavalla traumatisoituneena. Vaikka jälleen väite pitäisi paikkansa, tuohon voi aina vastata: "ja mitä se sulle kuuluu?" Tähän tilanteeseen eivät johda niinkään symbolit, joista voimme olla tietoisia, vaan signaalit, joita lähetämme tietämättämme. Jos olisimme tietoisia lähettämiemme signaalien tulkinnoista, saattaisimme hyvin nopeasti vaihtaa käyttäytymistämme. Niin kauan kuin lähetämme niitä tiedostamatta, voimme lähettää niitä edelleen ja monistaa niitä edelleen muilta sekä muiden käyttäväksi.